Vrouwen denken maar aan drie dingen (volgens O.B.)

Een van de belangrijkste uitgangspunten van marketing is: sluit aan bij je klant. Bij O.B. (klanten: vrouwen) weten ze dat natuurlijk heel goed. De boodschap van O.B. is: “Koop O.B.-tampons. Die werken zo goed, dat je helemaal niet meer aan je menstruatie hoeft te denken.” Dat is natuurlijk heel fijn, want als vrouw heb je inderdaad veel belangrijkere dingen aan je hoofd dan maandelijkse ongemakken.

ob-facebook
Oh oh oh O.B.

Alleen bij de uitwerking ging het mis, in een  idiote post op Facebook. Na een felle tweet van Lisa Bouyeure dook Teun van de Keuken dieper in deze holle frase van OB.

Dat een man contact opnam over zo’n typisch vrouwenonderwerp was eigenlijk heel logisch. Uit zijn column bleek dat de tampon- en maandverbandindustrie een wereld is die volledig gedomineerd wordt door… mannen. Op de beurs voor hygiëneartikelen die de Keuringsdienst van Waarde ooit bezocht was geen vrouw te bekennen. Ik vermoed dat er bij O.B. Nederland überhaupt geen vrouwen werken.

Mannen weten niet goed wat vrouwen denken. Daar kunnen ze niets aan doen, want mannen kunnen vrouwen slecht verstaan. Dit bleek 8 jaar geleden uit Brits onderzoek, vrouwenstemmen zijn te complex voor het mannelijke brein. Ze kunnen er niets aan doen: ze horen vrouwen wel praten, maar ze begrijpen ze gewoon niet.

Dus wat gebeurde er toen O.B. de Facebookpost “Dankzij O.B. kun je aan leukere dingen denken dan aan je ongesteldheid” uitwerkte? Een team van marketingmannen heeft al brainstormend zitten verzinnen waar vrouwen zoal aan denken.

Het is wetenschappelijk bewezen* dat mannen maar aan 3 dingen denken:

  • Vrouwen
  • Bier
  • Seks

Gelukkig realiseerden de marketingmannen van O.B. zich nog wel dat vrouwen niet precies hetzelfde waren als zij. Zij kwamen tot de volgende vertaalslag voor de gedachten van vrouwen:

  • Vrouwen denken aan andere vrouwen. Bijvoorbeeld de verjaardag van hun beste vriendin. Daar zeuren ze de he-le tijd over.
  • Vrouwen denken aan chocolade. Wat bier is voor mannen is chocolade voor vrouwen. In het weekend tikken vrouwen graag een kratje chocolade achterover met hun vriendinnen
  • Vrouwen denken veel te weinig aan seks, want dan zijn ze verdorie weer ongesteld. Daar denken ze dus aan.

Het resultaat van deze brainstorm werd vertaald naar een infographic (roze, want voor vrouwen, je weet toch) waarin de drie gedachten van de vrouw exact gelokaliseerd werden. Boodschap: vergeet wanneer je ongesteld bent, dan heb je lekker extra hersencapaciteit over om te denken aan de verjaardag van je beste vriendin.

Wat een heerlijk leven toch. Ik stel voor dat we als vrouwen collectief de gedachte “Oh ja, ik moet nog O.B.-tampons kopen” uit onze gedachten schrappen. Nóg meer ruimte voor chocolade.

box-of-chocolate
Mijn #gedachten

* Bron: een focusgroep van 20 vrouwen

Een gedachte over “Vrouwen denken maar aan drie dingen (volgens O.B.)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s