Een tijd geleden kreeg ik post, gericht aan de bewoners van mijn adres, met een aanbieding voor Uber Eats. Sinds ik weet hoe slecht Uberchauffeurs behandeld worden door hun werkgevers en omdat dit soort bedrijven vooral door durfkapitalisten overeind gehouden worden, heb ik besloten dat ik noooit bij Uber eats ga bestellen. Dus ik schreef boos ‘retour afzender, ik hoef jullie spam niet’ op de kaart – en vergat die vervolgens te posten. Een maand later kreeg ik wéér post van Uber. Wéér mijn hartslag omhoog (maar goed dat ik geen zout en vet afhaaleten eet). Ik zond de Uber spam retour afzender en toen was er rust.
Totdat ik laatst een knalroze kaart van Flink op de mat ontving. Nu 15 euro korting op je boodschappen. Ja, dat was een korting die ik bijna niet kon weigeren. Maar ik deed het toch. Ik zit vaak op de fiets in Utrecht en heb een hekel aan al die 17-jarigen met vierkante rugzakken die je op hun opgevoerde fiets links en rechts zo gevaarlijk mogelijk voorbij scheuren. Allemaal om eten te bezorgen bij jonge gezonde mensen die te lui zijn om zelf naar de supermarkt te gaan. Of om eten te bezorgen bij mensen die zelf niet meer de straat op durven, omdat het tussen al die bezorgers veel te gevaarlijk is om te fietsen.
En een bedrijf dat 15 euro korting geeft, wordt geheid gefinancierd door durfkapitalisten. Dus nee, Flink, ik wil jou niet.
“Wilt u deze post niet meer ontvangen? Ga naar postfilter.nl.”, las ik op de kaart. Die site kende ik al, van toen ik voor de miljoenste keer een aanbieding kreeg van Ziggo (tv en internet de eerste 6 maanden maar 99,95 euro, daarna 159 euro per maand – of zoiets), maar uit de categorieën op die site werd ik niet veel wijzer. Nee, het oude vertrouwde retour afzender werkt veel fijner, want dan heeft de verzender er meer last van.
Maar opeens besefte ik wie er nog meer last van heeft als ik me afmeld van fysieke spam van Uber en Flink. De postbodes. Die vriendelijke mensen die zich met hooguit 7 km per uur (ipv 27 km, zoals die flitsfietsers) door je straat bewegen.
Er wordt steeds minder post verstuurd en door deze ‘dalende postvolumes’ worden postzegels steeds duurder. Als bedrijven geen reclamepost meer versturen, worden de kosten per poststuk nóg hoger en kun je straks bijna beter de trein pakken om zelf een verjaardagskaart te overhandigen.
Dus wat zal ik doen? Meld ik me af voor deze ongevraagde reclame? Of laat ik Flink flink veel post sturen? Elke euro die zij uitgeven aan nutteloze reclamepost aan mij, gaat lekker van hun durfkapitaal af en komt ten goede aan de Nederlandse postdienst. Het is alleen jammer dat het papier en energie kost. Maar hoeveel slechter is dat trouwens dan digitale post die we opslaan in energieslurpende datacenters? Kost mijn registratie bij Postfilter.nl trouwens niet óók energie dan? Of wat dacht je van het online plaatsen van deze blog?
En zo bezorgen Uber en Flink me tóch nog iets. Hoofdbrekens.